13. feb, 2019

13februari2019

Vi satte alarmet tidigt och gick upp till fitness center för lite träning innan frukost. Nu hade jag börjat bli lite trött på att bara äta och äta, så det fick räcka med en kopp te och lite frukt till frukost. Vi packade lite badkläder och fick åta livbåt iland, eftersom Akaroa inte har en pir som är tillräckligt stor för skeppet. Akaroa var fantastiskt vackert. Vi besökte lokala museet och tog en öl/vin vid ”Harbar” i hamnen. Micke badade vid stranden alldeles bredvid centrala gatan. Akaroa betyder ”lång hamn” och det stämmer verkligen. Egentligen ligger Akaroa i en gigantisk vattenfylld vulkan, som endast har en in- och utfart till havet. Så hamnen och stadens strand sträcker sig längs vattenlinjen i kratern. Vackra berg (vulkanens kanter) omger den fina bukten, där delfinerna leker i bredvid båtarna. Livbåtarna tog oss tillbaka till skeppet, vi tog en pizza på Alfredos pizzeria och satt en stund i hytten och såg en film. Märkligt hur vi har varvat ner. Jag sover nästan tio timmar varje dygn nu. På kvällen underhölls vi av ”Sweet Soul music” samt en frågesport om Star Wars. God trerätters middag på Symfony restaurant.

12februari2019

Denna dag stannade vi till i Wellington. Eftersom wifi inte funkar särskilt bra på skeppet var det den egentliga anledningen att vi gick av skeppet den här dagen. Som vanligt lite blåsigt i ”windy Welli” idag. Chartrade bussar tog oss in från hamnen till centrum och vi förstod snabbt att det fina museet Te Papa är bästa stället för gratis wifi. Vi gjorde det vi behövde och promenerade sedan vidare genom staden, handlade lite och tog oss till bussen tillbaka till skeppet. Vi siktade på afternoon tea och sedan en föreställning med en Nya Zeeländsk artist vid namn Rietta Austin. Helt okej tyckte vi, dock har vi blivit lite bortskämda vad gäller underhållning, så hon var säkert bättre än okej. Denna kväll klädde vi upp oss och åt på Concerto restaurangen. Det kommer att ta oss hela resan innan vi har hunnit prova alla matställen ombord.

11. feb, 2019

Movies under the stars

Superbra film i magisk miljö!

11februari2019

Jag gick på ett Zumba-pass på morgonen, sedan åt vi frukost på våning 16 (marketplace). Denna dag var vi till sjöss hela dagen och det var sol och moln om vartannat, samt lite blåsigt. En show som hette Fiera var en av alla saker som underhöll oss under dagen. Jag provade även lite Line-dance på La Piazza.  Vi försökte navigera oss runt på skeppet, lära oss alla olika ställen och aktiviteter. Det finns hur mycket som helst. Vi besökte till och med en konstauktion. Jag förstod inte mycket, och förhoppningsvis köpte jag inget heller, men vi fick åtminstone champange. Vi badade i poolerna på däck en timme och efter det tog jag en ljuvlig massage. Sedan var det ”Movies under the stars”. Sköna sängar placeras ut runt poolerna på däck och sedan visas en film på storbild. Magiskt! Denna kväll var det Bohemian Rapsody. Efter filmen gick vi på marketplace och åt en sen middag.

11. feb, 2019

10februari2019

Vi började morgonen med ett besök i skeppets gym, samtidigt som skeppet lade till i Tauranga. Jag sprang och Micke cyklade. Sedan hade vi beställt frukost på rummet och njöt av den. Balkongen vi har är perfekt, men just då låg solen på så hett att vi inte kunde sitta där. Vi packade badkläder och gick av. En vacker strandpromenad tog oss längs den lilla staden och över till andra stranden där höga vågor slog. När vi nådde en plats för wifi fick jag tag på Brydie, som snart kom och plockade upp oss. Hennes två flickor var helt förtjusande, visade oss klippor de brukade klättra på. Denna dagen slog dock vågorna in så kraftigt att ingen kunde klättra där. Vi bjöds på lunchmacka hemma hos Brydie och sedan gick vi till ”deras” strand och badade och åkte bodyboard. Här var det mindre folk och mindre vågor. Helt perfekt. Vi fick skjuts tillbaka till skeppet av Brydies man och efter en pizzamiddag var vi ganska slutkörda. Det blev en film på tv i hytten.