6. feb, 2019

6februari2019

Denna dag gick vi upp riktigt tidigt för att ta buss till Queenstown och infinna oss på anvisad plats för avfärd 08.30. Avfärden gick mot en fors som heter Roaring Meg, och där blev det riversurfing. Med våtdräkt, hjälm och ett stycke frigolit kastades vi ut i vilda strömmar. Jag får erkänna att detta äventyr inte var något för mig. Det var helt enkelt alldeles för läskigt. Kanske beror det på mitt kontrollbehov att jag inte klarar av att, trots försök att följa guidens instruktioner, ryckas in i strömmar där jag inte har någon kontroll över vart jag tar vägen. Nu vet jag var min gräns går vad gäller adrenalinkickar. Micke var dock överförtjust och åkte två gånger.

När vi var säkert hemma igen och tog en välbehövlig vila, hann min hjärtrytm återgå till det normala. Kvällen avslutades på mysig bar, med ostbricka, pizza och irländs musik.

5. feb, 2019

5februari2019

Trodde i min enfald att det kanske skulle bli några lugna dagar i Queenstown. Men inte när man reser med Micke.

Vi fick en underbar frukost och sedan skjuts in till Allentown av Ann. Vi köpte biljetter till Lugen och klev på Gondolen som tog oss upp mot berget. Den stannar ungefär halvvägs upp och där kan man shoppa, äta mat och åka Luge. Vi vandrade dock vidare uppåt, med toppen på Mt Ben Lomond son mål. Tuff vandring på minst fem timmar fram och tillbaka. Jag stormade iväg med raska kliv, men fick snart se mig besegrad av backarna, Micke tuffade om mig och han klarade till slut att ta sig till "the summit" medan jag stannade på "the saddle"(bilden där jag sitter). Tillräckligt jobbigt med fyra timmars vandring! Solen gassade allteftersom vi närmade oss lunchtid. Naturligtvis lyckades jag bränna upp hela ansiktet. Så småningom kom vi tillbaka ner till toppen på Gondolen och Lugebanan. Där vilade vi, tryckte i oss en enorm pizza och stretchade våra ömma muskler.

Luge är som lådbilar i nedförsbacke, och otroligt kul. Vi åkte banorna ett antal gånger och när vi kände oss klara och tagit oss ner med Gondolen var klockan fem. Lokalbussen mot Arrowtown tog oss nästan ända fram till dörren på vårt boende. Sjukt skönt med en dusch och ett glas vin efter en sådan här dag.

Och morgondagen kanske blir likadan ...

4. feb, 2019

4februari2019

Vi tog farväl av Wanaka och checkade ut från det trevliga vandrarhemmet vi bott på i fyra nätter. Jag kommer att sakna second handbutikerna. På förmiddagen tog vi bussen till Arrowtown. Vi släpptes av efter en timme, vid en korsning tre kilometer från centrum med full packning. Dock hann vi inte bli svettiga förrän en trevlig man i pick-up stannade till och plockade upp oss. Vi slängde upp väskorna på flaket och han körde oss till vårt B&B. Letade till och med fram det på GPS åt oss. Ann tog emot oss hemma hos sig. Hon är en riktigt superhost på airb&b och det märktes. Rent och fint och otroligt bekvämt i ett elegant hus. Det första vi fick göra var att tvätta våra kläder. Sååå skönt!

Vi tog en promenad ner till Arrowtown centrum. Arrowtown är en gammal guldgrävarbygd och centrum består av en liten gata som mest liknar High Chaparall. Det kändes lite som att förflyttas bakåt i tiden. Vi passade på att späda på den känslan med en porträttfotografering iförda viktorianska kläder. Efter att vi köpt ett par fina fotografier gick vi in på "the fork and the tap" och åt en riktigt god hamburgare. Stället har tydligen live irländsk musik varje onsdagkväll, så vi planerar ett återbesök. Sedan besökte vi en karamellbutik och köpte hemlagad fudge.

😙

Fötterna och låren ömmade lite när vi till slut kom tillbaka till vårt boende. Nöjda är vi ändå att vi beslutat vad vi skall göra de närmaste dagarna.

4. feb, 2019

Tillbaka i tiden!

Känslan av tidsförflyttning är total.

3. feb, 2019

3februari2019

Vi vet fortfarande inte hur vi skall ta oss till Queenstown eller vad vi skall göra där. Med tanke på allt man hör folk prata om, dvs hur hutlöst dyrt allt blivit där, börjar vi bli tveksamma till våra eventuella äventyr. Det skulle kosta oss över tre tusen kronor att åka riversurfing, och ungefär lika mycket till för Micke att hoppa Bungy-jump. Inte riktigt samma priser som när Micke var här för tjugo år sedan. Gondolen skall vi iaf ta upp på Ben Lomond. Annars är den allmänna inställningen att det enda man kan göra i Queenstown som inte helt skinnar en, är att promenera. Jag är glad att vårt boende är i Arrowtown, en bit utanför Queenstown. I Arrowtown kan vi nog hitta på något också. Medan vi under dagen funderade på hur vi skall göra, softade vi på stranden och köpte riktigt god glass. Den här kvällen unnade vi oss en mysig middag på en trevlig restaurang.