3. feb, 2019

2februari2019

Jag tog en löprunda runt Eely point på morgonen när Micke givit sig iväg på en tur med mountain bike. Fint väder och behagligt att springa. Dock är inte Wanaka-borna särskilt duktiga på att koppla sina hundar. Alla jag mötte hade hundarna lösa. Vissa hundar bättre uppfostrade än andra. Efter löprundan satt jag en stund med redigering och vid kl 11 gick jag ut och pratade med hyrbilsfirman i närheten. Det kostar inte så mycket att hyra bil, men de tar gruvligt betalt om vi vill lämna den på flygplatsen, vilket vi vill. Frågan om vi ska hyra bil eller åka buss till Arrowtown på måndag. Jag tittade in på ytterligare en second handbutik, där jag fyndade lite, innan jag gick ner och lade mig vid stranden. Jag hann precis ner till kl 13 och då hörde Micke av sig. Han hade redan cyklat sina 3 mil och gjorde mig sällskap på stranden. Vatten rinner ner från bergen till Wanakas sjö, så det är inte särskilt varmt. Ungefär samma temperatur som en svensk badsjö på sommaren. Men vattnet är klart så man ser djupt ner. Ett snabbt och uppfriskande dopp blev det iaf.

Vi åt grillat kött på vandrarhemmet och gick sedan för att se #thatwanakatree, som växer ute i vattnet, innan vi slog oss ner på en pub och tog en öl och ett glas vin. Skön kväll.

3. feb, 2019

Paradiso cinema

Här avnjuts ett glas vin i en bekväm soffa medan man tittar på filmen. Bäst var när de avbröt filmen mitt i för att servera nybakade kakor.

1. feb, 2019

1februari2019

Wanaka. En vacker och trevlig liten stad som har allt. Inte långt till skidåkning på vintern, badstrand mitt i stan, där man även kan hyra kajaker eller träna windsurfing, en fin gästhamn och en hel del friluftsaktiviteter. Bland annat mountainbike, som Micke skall åka på imorgon, då jag har tänkt att redigera mitt nykorrigerade manus.

Idag tog vi en lång promenad längs vattnet och handlade mat att laga själva på vandrarhemmet. Sedan passade vi på att klippa oss och boka bio till ikväll. Biografen är en upplevelse i sig. Här säljs hemmagjord glass, hembakade kakor och vin som serveras i fina glas. Allt att ta med in i biosalongen och avnjutas under filmen.

Lagom varmt (ca 25 grader) och lagom soligt. Vi klagar inte! 😊

31. jan, 2019

31januari2019

Vi lyckades stuva in oss i Rens överfulla bil, och trängdes med solstolar och campingbord hela vägen till Wanaka. Supertrevlig man som absolut inte ville ha betalt för den trettio mil långa färden. Till slut fick vi åtminstone bjuda honom på lunch. Mellan bergen, ungefär vid Haast, halvägs till Wanaka, stannade vi och tog en kaffe på detta märkliga ställe. Hard Antlers. Gott kaffe hade de iaf. Vi kom fram till Wanaka redan vid lunchtid och checkade in på vårt vandrarhem som hade en helt okej standard. Wanaka ligger vid Lake Wanaka och mitt i stan kan du bada och sola dig på stranden. Jag köpte en extra resväska och lite skor på second hand. Här skall vi vara i fyra nätter. Först tänkte vi hyra bil här och köra till Queenstown, men den enda hyrbilsfirman tar för mycket betalt för att vi ska få lämna bilen på Queenstown flygplats. Därför kommer vi nog att ta buss till Queenstown. Här tar vi det lugnt och jag skall redigera min bok en dag, då kommer Micke att passa på att cykla runt sjöarna här. Ser fram emot lite bad och sol nu. Kanske lite bio oxå ...

😎

30. jan, 2019

30januari2019

Vilken häftig dag det här blev! Efter en ordentlig grötfrukost gav vi oss ut på vandring. Sammanlagt en mil genom regnskog, längs flodbäddar och enstaka vägar gick vi för att nå fram till den berömda Fox glaciären. På vägen träffade vi på Rens, en äldre herre från Holland, som Micke hjälpte över en bäck. På bilden, bakom dem, kan du skymta toppen på glaciären. Omgivningarna var spektakulära och glaciären mäktig. Dock inte så mäktig som den var 1998. På tjugo år har glaciären minskat med en halv kilometer, Så vi fick gå lite längre än vad Micke gjorde då, för att komma fram till dess slut. Mycket uppförsbackar dit. När vi stått och begrundat detta vackra fenomen en stund var det bara att vandra hela milen tillbaka igen. Det är nästan så jag tycker vandingen genom regnskogen var höjdpunkten ändå. Så otroligt vackert och syrerikt!

Efter dusch och lite vila tog vi oss ut på lilla samhället Fox Glacier. På en pub träffade vi på Rens igen och vi beslutade att äta middag tillsammans. En härlig man som ensam reser runt i sin lilla bil på Sydön. Kvällen slutade med att vi blivit lovade skjuts trettio mil till Wanaka imorgon. Lite flax har vi allt.