30. jan, 2019

Från en värld till en annan ...

Surrealistiskt att vandra genom regnskog för att komma fram till en glaciär. :)

29. jan, 2019

29januari2019

En resande dag. Vi lämnade råtthålet vi bott i under ett par dagar i Christchurch. Tidigt på morgonen tog vi stadsbussen till järnvägsstationen och checkade in oss på TranzAlpine Railway till Greymouth. Vi satt bekvämt med bord och kunde äta frukost medan tåget rullade iväg mot västkusten. Spåren slingrade sig mellan höga berg och djupa canyons med turkost vatten. Så otroligt vackert! När vi kom fram till Greymouth, lastade vi över våra ryggsäckar till en buss som avgick omedelbart mot Fox Glacier. Som tur var stannade bussen endast efter trettio minuter i Hukitika för lunchpaus. Vi tog lunch på Subway och passade på att se Jade smide och en guldklimp på flera hekto (funnen vid en strand i närheten). Hela västkusten är gammalt guldrushområde, och det grävs fortfarande efter guld här och var. Bussen, med en mycket pratglad busschaufför, tog oss smidigt ner till Fox Glacier. Där checkade vi in på Pod hostel och BigFoot bar. Superbra boende med eget badrum. Bästa vandrarhemmet hittills. Enorm skillnad från Vagabond backpackers i Christchurch. Vi duschade och gjorde egen middag - makaroni & cheese. Sedan blev det lugn kväll på rummet.

28. jan, 2019

28januari2019

Idag lämnade vi tillbaka motorcykeln. Vår fina kompis sedan tio dagar, som tagit oss fram på härligt kurviga vägar ända från Auckland. Hädanefter blir det tåg och buss. Kanske vi provar att lifta också, vem vet? Det hela börjar imorgon med TransAlpine railway, avgång kl 08.15.

Men idag har vi tagit det lugnt. Slappat i den härliga staden Christchurch, som verkligen har gjort sig en plats i mitt hjärta. Lunch och en god barista kaffe i skuggan. Jag har även fyndat i en second hand affär. Det behövs nämligen lite kläder till kryssningen. En god middag på det och dagen blev komplett.

27. jan, 2019

27januari2019

Efter min morgonjoggingrunda hade Micke dukat upp en härlig frukost utanför trädhuset. Sedan duschade jag och vi började packa ihop. Denna dag blev varm, cirka 35 grader hela dagen. Vi satte upp, vinkade hejdå till det härliga värdparet i The Tree house och åkte mot Christchurch. På vägen stannade vi och vilade vid en vingård, riktigt tjusigt ställe. Så småningom kom vi fram till Christchurch, och trots att google maps inte alltid har koll så hittade vi fram till vandrarhemmet. Vagabond vandrarhem är nog en av de sunkigaste vi bott på hittills, men vi har åtminstone eget rum. Det kan hända att det inte blir myccket sömn, för det är lyhört och fullt med ungdomar som röker diverse saker och spelar hög musik. Nåja, det är smällar man får ta. Det blir en upplevelse i alla fall. Så snart vi installerat oss i vårt spartanska rum gick vi ner till stan, tog en av de berömda spårvagnarna runt innerstan och såg oss omkring. Det var både ljuvligt och sorgligt. Så många byggnader som förstördes under den stora jordbävningen 2011. Man försöker bygga upp stan, men fortfarande ligger nästan var tredje byggnad i ruiner. Vi besökte Canterbury museum och Christchurch botaniska trädgård, åt lite gatumat, handlade ekologisk hudkräm på en marknad och tog en drink på Regent street, där det spelades live musik. Helt magisk var det!

💋

26. jan, 2019

Solnedgång...

... över trädhuset i Cheviot.