23. jan, 2019

23januari2019

Efter en underbar natts sömn, åt vi en liten frukost på det söta vandrarhemmet i Whanganui. Det finaste vandrarhemmet hittills tror jag. Vi åkte nästan 20 mil till Wellington. Stannade och åt medhavd lunch vid stranden i Papapapaumu. Konstant blåsigt väder, vilket får mig att oroa mej lite för överfarten till sydön som vi planerar imorgon. Hoppas det lugnar ner sig. Vi har iaf köpt extra spännband till cykeln så den skall stå stadigt på färjan. Framme i Wellington checkade vi in på ett inte lika fint hostel och gick ut och unnade oss en fin middag. Nu slappar vi på rummet och kommer säkert att somna gott.

22. jan, 2019

Magisk natur!

Dessa vackra vyer passerade vi på motorcykeln.

22januari2019

Klockan halv sex på morgonen gav vi oss iväg från Rotorua. Den här dagen blev det totalt 36 mil åkande och det känns i rumpan vill jag lova. Först åkte vi 12 mil till Waitomo caves och tog en morgontur (startade kl 9) med black water rafting. Så häftigt! Vi åkte på gummiringar på underjordiska floder och fick se en magisk stjärnhimmel ovanför oss. Det är lysmaskar som glimmar i taket på grottorna. Träffade en jättetrevlig svensk kille som vi hängde med. Efter turen fick vi lunch och sedan var det dags att bege sig söderut, mot Whanganui, där vi hade bokat ett trevligt vandrarhem. Helt sjukt vacker natur och sagolika vyer fick vi längs de kurviga vägarna. Allt såg ut som i Sagan om Ringen. Och faktum var att vi passerade Tongariro (Mt Doom). Efter många stop och 24 mil, och dessutom sveda och värk i baksidan, checkade vi in på Tamara hostel och lagade lite kvällsmat i det gemensamma köket. I natt kommer jag att sova som en stock!

21. jan, 2019

21januari2019

Lugn morgon med brunch på stan. Sedan satt vi och bokade äventyr och boende de kommande dagarna. Vi avviker något från planen, men det är det man har planer till. 😊 Planerna innebär dock att vi måste ha åtminstone en handduk, så vi gick och köpte en. Sedan bar det av till Kaituna river med de trevliga guiderna på Kaitiaki Rafting Adventures. Vi bytte om till badkläder, fick våtskor, hjälmar och flytvästar, och sedan bar det av mot floden. Kaituna river är helt sagolikt vacker med omgivande djungel, kurvor, virvlar och ett flertal vattenfall. Varav ett är närmare sju meter högt. Vi hamnade i en båt med ett äldre tyskt par som inte riktigt förstod instruktionerna. En riktig utmaning alltså. Dock kändes det skönt att just vår guide hade gjort detta i 27 år. Så kul och spännande. Fallet gjorde att gummibåten helt dök under ytan, men vi ploppade snart upp igen som en kork – alla fortfarande kvar. Då vi lugnat oss efter det stora fallet, var det bara mysig rafting till slutet. Nöjda och glada samlades vi och bytte om till torra kläder och åkte tillbaka till vandrarhemmet. Inget slår en öl och en pizza efter det äventyret.

🤪

20. jan, 2019

Min bil!

Hittade min drömbil idag. Ford Mustang -65. Rätt färg också. :)